טיפ #19: "גמישות תפקידית"

האם בן/בת הזוג שלכם נוסעים מטעם העבודה לחו"ל מפעם לפעם? האם יש מצבים נוספים בעטיים בן/בת הזוג אינו פנוי לקיים את התפקידים הקבועים שלו/שלה בבית?

בעבר, חלוקת התפקידים בין בני זוג היתה ברורה: האישה היתה "שרת הפנים" – עבדה בעבודות בתוך משק הבית והבעל היה "שר החוץ" – עבד מחוץ למשק הבית. לכל אחד מבני הזוג היו תפקידים בלעדיים וברורים. לא היתה כל ציפיה שבני הזוג יחליפו תפקידים, ולכן לא היתה ציפיה שבני הזוג ילמדו את התפקידים אחד של השניה. לדוגמא, לא היה מצופה מהגבר לבשל או לכבס, ובהתאמה לא היה מצופה מהאישה ללכת למוסך או לנהל את ענייני הבנק.

כיום, חלוקת התפקידים פתוחה למו"מ וזוגות רבים מתאימים אותה בהתאם להעדפות ויכולות אישיות. יחד עם זאת, בקרב זוגות רבים חלוקת התפקידים יחסית קבועה ולכל אחד מבני הזוג ברור מה בתחום האחריות שלו ומה בתחום האחריות של בן/בת הזוג. אך מה קורה כאשר אחד מבני הזוג אינו יכול להמשיך לשאת בעול התפקידים שלו, בשל נסיעה לחו"ל, מילואים, עומס או חס וחלילה מחלה? המשך תפקודה התקין של המערכת המשפחתית כולה תלוי, במצבים אלה, בגמישות התפקידית של בני הזוג.

טיפ: הקדישו זמן וסבלות ללמד וללמוד את כלל התפקידים של משק הבית, בתוכו ומחוצה לו. אומנם חלק מהשירותים ניתנים לרכישה במידת הצורך, אך לא כולם. גם אם בשיגרה אינכם נוהגים לעשות תפקיד מסויים, ואף סולדים ממנו, חשוב שתדעו את העקרונות הבסיסיים לביצועו. כמו כן, למידה הדדית של כלל התפקידים תאפשר לכם מידי פעם להחליף תפקידים ולגוון. גמישות היא אחד המשאבים המשמעותיים ביותר לניהול מערכות יחסים- היא הכוח המכריע פעמים רבות בין שבר להתמודדות.